Tradities & Crossovers
Schilderijen – Architectuur – Tekeningen/grafiek/strips – Plein air – Onderwijs – Engagement – Publicaties – PDF – Video
______________________________
Erotische landschappen

De anatomische les -/- Erotische landschappen
Begin tachtiger jaren wilde ik terug naar Europa, naar de ‘eigen’ schilderkunstige traditie van ‘strijklicht gevangen in olieverf’.
Maar al schilderend aan de serie ‘Erotische landschappen’ komt de vraag op: hoe combineer ik de oude met de moderne schilderkunst?
Gezichten van Azië

En hoe verbind ik dan toch oost met west…
Selfies

Zelfportret als Lord Shiva -/- Zelfportret als Soepschildpad
Zonder mezelf te verliezen?

_________________________
Rockin’ Kimono’s
_________________________
‘Oude’ schilderkunst is de illusie van een driedimensionale ‘werkelijkheid’ op een plat vlak.
‘Moderne’ kunst is de autonomie van vorm en van kleur.

In de serie ‘Rockin’ Kimono’s’ verbond ik de ‘klassieke illusie’ met autonome toepassingen.
Het twee- met het drie-dimensionale

_________________
Zodiac
_________________

In de serie Zodiac (voor een verjaarskalender) deed ik hetzelfde, maar dan met een accent op de illusie.

Architectuur
Ik begin in 1986 met de architectuur van de toekomst:
De beschrijving van de Vrijstaat Rottum.
___________________________________________________

Eilanden en opbouw van Rottum
Daarvoor ontwerp ik vijf verschillende architectuur-scholen binnen een industriële bouwwijze.

De Postantieke School: het Centrale Bad
Om het toegankelijk te maken schrijf ik een verbindend verhaal.

De Harde School: de Grote Markt
Daarin laat ik de Marokkaanse ontdekkingsreiziger Ibn Battuta, na de apocalyptische ‘Grote Storing’ een avontuurlijke reis maken naar de onbekende kusten van de Noordzee.

De Vrije School: De Dom en het Hermetenpark
Aangeland in Rottum maakt hij kennis met een gesjeesde architect, Adolf Loose, die de plaatselijke bouwkunst van zure commentaren voorziet.

De Gulden School: het Stadhuis
Intussen ontmoet Ibn Battuta niets dan moeilijkheden in een vreemde cultuur, waar de gastvrijheid niet in tel is, waar alles om belangen draait en waar voetbalsupporters het geweld niet schuwen.

Antarchis: de Bijstand
Maar dank zij zijn ondernemende Harem en met de steun van een duister Islamitisch genootschap, de Karakoyun, weet hij zich er doorheen te slaan.
.
Tekenen/Grafiek/Strips
.
Armadillo
________________

Armadillo is opgezet als bladen voor een partituur van de componist Sytze Smit en is later omgebouwd tot graphic novel met het Gilgamesh-epos als verhalend contrapunt.

Etsen
_________


Ik maak een zeefdruk voor ‘Bevrijdingsmanifestatie’ Groningen (exposities o.a. Groninger museum en diverse provincie-hoofdsteden) en ontwerp het beeldmerk voor de stichtingen ‘Monument & Materiaal’ en ‘WWK’.

De Frankenstein-constructie
Ik illustreer het pamflet ‘De Frankenstein-constructie’ (auteur D.Kraaijpoel, uitgever Academie Minerva) dat zich verzet tegen een fusie van de academie met andere H.B.O.-instellingen tot de Rijkshogeschool Groningen.
.
Plein air
Rodellar
Ik reis door Europa, Turkije en Egypte,

Maar de meest inspirerende plek was Rodellar in de Pyreneeën.

.
Onderwijs
.
Coördineert in 1984 de openingsmanifestatie rond de nieuwbouw van de Academie Minerva’ met een groot aantal lezingen, toneelvoorstellingen, symposia, tentoonstellingen + een koninklijke opening.

Nieuwbouw Academie Minerva
Initieert binnen- en buitenschoolse (Postacademiale) leergangen Kunst in Opdracht, Academie Minerva, deels in samenwerking met de Academie v Bouwkunst.
Wordt in 1986 coordinator van alle deeltijdse opleidingen.
.
Engagement
.
Is adviseur van de BBK (voorzitter Frits Linnemann) en is lid van de Fondsraad van het Fonds Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst.
Daarnaast lid van de adviescommissie kunstopdrachten Rijksuniversiteit Groningen, en voorzitter van de kunstcommissie ‘nieuwbouw Academie Minerva’ en ‘nieuwbouw Conservatorium’..

Is bestuurslid en vanaf 1986 voorzitter (en onbezoldigd directeur) van de Stichting WWK, en beheert ca 80 ateliers in 7 panden.

.
Publicaties
.
Schrijft voor de BBK de nota’s “de Kunstenaar te Appelscha” (m.b.t. regionale geldstromen) en “Inkomenspositie beeldende kunstenaars” (hierop volgt de WVC-evaluatie in 1988 m.b.t. de geldstromen beeldende kunst).; “De kwaliteit van het beleid” n.a.v. de WVC-evaluatie 1988; (uitg. BBK, een analyse van de effecten van de geldstromen WVC) en de Discussienota “Structuur & avontuur”, over de organisatie van (vooral) het decentrale beeldende kunstbeleid (dit leidt tot studiedagen o.a. te Haarlem, Deventer en Maastricht).

.
.
Click here to open PDF: Rottum Boek I
Click here to open PDF: Astrologische verjaarskalender
Click here to open PDF: a chapter of Armadillo
.
Video
.
Click here to open video: Cappadocië in 1980