2000-10

Een opdracht voor een tweeluik ‘St. Joris en de Draak’ (2 schilderijen 200 x 160) voor Staalbankiers, Den Haag, wordt vervolgd met tentoonstellingen langs alle vestigingen van de bank.

In de eenentwintigste eeuw verdiepte het zoeken naar synthese zich. Naast het schilderkunstige zocht ik – meer dan ooit – naar kunstinhoudelijke versmeltingen. Ik vond aansluiting bij het ‘Symbolisme’ (het spel met verborgen betekenissen), een stijlrichting die rond de vorige eeuwwisseling een hoofdrol speelde. Bijvoorbeeld in Sint Joris en de Draak (in opdracht van Staal bankiers) en projecten als ‘Het grote panorama van Callosa d’en Sarria’

Een jongedame, Monique. wil de bloei van haar jeugd vastleggen en bestelt een naaktportret.  Het komt goed uit dat ik al tientallen jaren les geef in anatomie en het zet me op nieuwe sporen.

De 5 zinnen

Een verblijf in Arezzo in dezelfde tijd laat me zien hoe Piero della Francesco engelen schildert. Het zet me op de vraag: hoe combineer je het fysieke naakt met het etherisch idee, het aardse met het hemelse ?

Anders gezegd, hoe schilder je muziek?

Dit werd al snel uitgebreid met een ander geliefd thema uit de ‘Belle epoque’: het vrouwelijk naakt – en ook de Oriënt keert erin terug.

Zo komt alles samen, oud en nieuw, de tweede en derde dimensie, oost en west en de klassieke waarden in een modern licht.

View on the harbor of Algers

En tussendoor schilder ik familieportretten

Tekenen/grafiek/strips

Bij het schilderen van naakten hoort uiteraard de modelstudie.

Ets/aquatint: Centauren Ets/aquatint: Sphinxen

Door copd moet ik het etsen staken.

Plein air

Italië

Pyreneeën

Frankrijk

Spanje

Onderwijs

1 november 2004 schrijf ik de VOF ‘Klassieke Academie’ in bij de Kamer van Koophandel, een paar maanden later maak ik er een stichting van. In september gaat de ‘Klassieke Academie voor schilderkunst’ in Groningen van start. Hoewel zwaar belast met investeringen, blijkt het van meet af aan een succes. Het is opgezet als een 5-jarige opleiding: 3 jaar vakscholing, gevolgd door 2 jaar Masterstudie in een vrij strakke lesopbouw, maar tegelijk met een grote vrijheid voor de (tenslotte) 25 kunstenaars die als docent zijn ingehuurd.

Praktijklokaal

Theorielokaal

De Rijksacademie biedt ons een collectie gipsafgietsels aan: er wordt een aparte ruimte voor ingericht.

Glyptotheek

Zelf geef ik les in figuurstudie en anatomie in de vooropleiding en in het eerste jaar perspectiefleer .

Engagement

In 2003 organiseer ik met de Stichting Circuit een uitwisselingsprogramma ‘Kunst in kerken’ met Ost-Friesland (BRD), dit in het kader van cultuurprogramma’s EDR (EEms-Dollart-Regio). Daarnaast ben ik bestuurslid Stichting ‘Van Royenlezing’  die culturele lezingen in Drenthe organiseert.

De verbazing van het Noorden

Voor de Klassieke Academie organiseer ik een aantal manifestaties: in 2007 ‘Klassiek op 10’ in tien noordelijke galerieën; in 2008 ‘De verbazing van het noorden’ met 50 kunstenaars in het ‘oude’ Groninger Museum (later Natuurmuseum); in 2009 ‘Klassiek in Romantiek’ in 7 noordelijke galerieën.

Van 2006-’08 ben ik jurylid van de ‘Jeanne Bieruma Oostingprijs’ (2008 voorzitter en curator van de tentoonstelling van de prijswinnaars in het museum Kranenburgh te Bergen).

Publicaties

Het grote Panorama van Callosa d’en Sarria

Een verblijf als Artist in Residence in Callosa d’en Sarria (Fundacion Cultural ‘Knecht-Drenth) leidt tot ‘Het grote panorama van Callosa d’en Sarria’.

PDF

Click here to open PDF: The Great Panorama of Callosa d’en Sarria

Click here to open PDF Landscape 2000-10

Video

Video (Groningen Oog tv): Exhibition the 5 senses

Video (Dutch NOS-news): Start of the Classical Academy

Video: Classical Academy
https://www.youtube.com/watch?v=I5TKBbiGtqQ

Video (Herman Tulp): De verbazing van het Noorden